سامانه جامع حسابداران

پایگاه اطلاع رسانی جامعه حسابداران

سامانه جامع حسابداران

پایگاه اطلاع رسانی جامعه حسابداران

۲۵ مطلب در دی ۱۳۹۶ ثبت شده است

بستن حساب‎ها:

بستن حساب‎ها و ثبت سند اختتامیه و افتتاحیه جز مواردی است که هر حسابداری در طی زمان فعالیت خود با آن سر و کار خواهد داشت. با اینکه صدور سند افتتاحیه و اختتامیه یک بار در هر دوره مالی نیاز است ولی انجام این کار به شکل درست بسیار مهم و حیاتی می‎باشد.

در ادامه با آموزش بستن حساب‎ها در پایان سال مالی و ثبت سند اختتامیه و افتتاحیه در خدمت شما هستیم:

منظور از بستن حساب‎ها در حسابداری چیست؟

مجید فضیلت
 هدف از حساب و موارد ثبت:
   هدف از حساب     :  این حساب معادل ریالی بهای ارزی اعتبارات اسنادی و هزینه های مرتبط با آن تا مرحله تحویل کالا با توجه به شرایط
                            خرید را نشان می دهد.
 
   موارد ثبت           :  به هنگام گشایش اعتبار پرداخت بهای کالای خریداری شده و هزینه های مربوطه  این حساب مورد ثبت قرار می گیرد.
مجید فضیلت

سطح اول : طبقه حساب ها
سطح دوم :  گروه حساب ها
سطح سوم :  حسابهای کل
سطح چهارم : حسابهای معین


     کد    نام حساب

      1    دارایی ها

    11    دارایی های جاری
  111    موجودی نقد و بانک
1111    موجودی ریالی نزد بانک ها
1112    تنخواه گردان
1113    موجودی ریالی نزد صندوق

مجید فضیلت

دریافت فایل
حجم: 633 کیلوبایت
توضیحات: سرفصل های حسابداری و تعاریف

مجید فضیلت

ترازنامه چیست؟

ترازنامه یا بیلان یکی از مهم ترین گزارشات مالی است که وضعیت داریی، بدهی و سرمایه یه واحد تجاری را در تاریخ مشخصی نمایش می دهد. به توصیف دیگر با توجه به اینکه ترازنامه وضعیت مالی شرکت را در یک زمان معین نمایش می دهد می توان آن را مانند یک تصویر از وضعیت واحد تجاری نیز معرفی نمود.

انواع ترازنامه:

الف-  شکل حساب:

همانگونه که اطلاع دارید شکل حساب، مطابق حرف T در زبان انگلیسی می باشد. در این روش، سرفصل های مربوط به دارایی ها در سمت راست و بدهی ها و حقوق صاحبان سهام در سمت چپ ترازنامه نمایش داده می شود.در این روش بیشتر بر روی معادله حسابداری تاکید می شود و باید جمع ارقام سمت راست با جمع اقلام سمت چپ ترازنامه برابر باشد. در صورت های مالی تهیه شده در ایران بیشتر از شکل حسابی برای ارائه ترازنامه استفاده می شود.

در شکل زیر نمونه ای واقعی از این نوع ترازنامه مشاهده می شود:

مجید فضیلت

یکی از موارد مهمی که اکثر حسابدران نوپا به راحتی از کنار اون عبور میکنند و گمان میکنند که ارزش چندانی برای یادگیری ندارد اصول و مفروضات حسابداری میباشد در صورتی که در ۹۰ درصد مصاحبات  یکی از سوالات مهم و کاربردی که مدیران از فردی که به عنوان حسابدار میخواهد مشغول بکار شود این است که دو مورد از اصول یا مفروضات حسابداری را نام ببرید  و استفاده از  این دو اصل در گزارشگری مالی نیز بسیار  حائز اهمیت می باشد توصیه ی من  به شما دوست عزیز این است که  اگر تازه فارق التحصیل شده ایدو به دنبال کار میگردیدحتما قبل از مصاحبه اصول و مفروضات که چهار چوب حسابداری را تشکیل می دهند .مطالعه نمایید امروز تصمیم گرفتم اصول و مفروضات را بطور خلاصه در اختیار شما قرار دهم تا فرصت های مناسب شغلی را ازدست ندهید.

اصول حسابداری شامل موارد زیر می باشد

مجید فضیلت

دریافت
عنوان: جزوه حسابداری مدارک ناقص
حجم: 1.7 مگابایت
توضیحات: نحوه تنظیم صورت های مالی از روی مدارک ناقص
برای دانلود جزوه حسابداری از روی مدارک ناقص اینجا کلیک کنید.

مجید فضیلت

حسابداری مدارک ناقص : حسابداری که استخدام میشود موظف است تمام محاسبات را انجام دهد و مسولیت درست یا اشتباه بودن آنها هم در دست خود فرد است.
در جامعه ما حسابداری یک شغل معرفی شده است ولی در واقع هنر کسب درآمد است آن هم در بازاری که همه به دنبال کسب سود هستند. اینکه به چه طریقی از یک سری اعداد و ارقام خشک و نامفهوم به درآمد و سود دست یابیم هنرنمایی یک حسابدار را می رساند.
مهارت و تخصص یک حسابدار زمانی نمایان میشود که

مجید فضیلت

ترازنامه چیست؟

ترازنامه صورتی است که وضعیت داراییها، بدهیها و سرمایه مالک یا مالکان یک واحد اقتصادی را در یک تاریخ معین نشان می دهد.

در سمت راست ترازنامه داراییها و در سمت چپ آن بدهیها و سرمایه آورده میشود.

در تهیه ترازنامه نکات زیر در نظر گرفته میشود:

1- نوشتن عنوان: عنوان ترازنامه شامل موارد زیر است:

مجید فضیلت

سرشکن کردن و تخصیص دادن بهای تمام شده دارایی ثابت را به طریقی معقول و منظم به دوره های استفاده از آن را استهلاک گویند
بهای تمام شده معمولا در طول مدت استفاده از دارایی ، ثابت می ماند، بطوریکه در پایان عمر مفید دارایی، مجموع اقلام استهلاک دوره های استفاده از آن برابر می شود با بهای اولیه منهای ارزشی که برای دارایی اسقاط (Salvage Value) در نظر گرفته شده است.

حسابداری استهلاک چیست؟
با توجه به نکات فوق حسابداری استهلاک به روشی گفته می شود که بر اساس آن بهای تمام شده دارایی ثابت منهای ارزش اسقاط ان، بر مدتی که عمر مفید آن برآورد می شود به طریقی معقول و منظم سرشکن شود.
بنابراین هدف استهلاک، سرشکن کردن بهای تمام شده است و نه تعیین ارزش دارایی.
به تدریج که از عمر مفید اقتصادی دارایی کاسته می گردد، استهلاک آن منظما به صورت هزینه به عملیات واحد اقتصادی تخصیص می یابد.

مجید فضیلت