سامانه جامع حسابداران

پایگاه اطلاع رسانی جامعه حسابداران

سامانه جامع حسابداران

پایگاه اطلاع رسانی جامعه حسابداران

۴ مطلب در خرداد ۱۴۰۰ ثبت شده است

به گزارش پایگاه اطلاع‎رسانی انجمن حسابداران خبره ایران، به نقل از رسانه مالیاتی ایران، مطابق بند ط ماده ۱۳۹ قانون مالیاتهای مستقیم (مصوب ۳۱ تیر ۱۳۹۴) کمکها و هدایایی دریافتی نقدی و غیرنقدی موسسات خیریه و عام المنفعه که به ثبت رسیده اند، مشروط بر آن که به موجب اساسنامه آنها صرف امور ذیل این ماده شود و سازمان امور مالیاتی کشور بر درآمد و هزینه آنها نظارت کند، از پرداخت مالیات معاف است.

برای مشاهده فیلم آموزشی اینجا کلیک کنید.

مجید فضیلت

هزینه های انتقالی

انتظار می‌رود منافع ناشی از آنها در فاصله زمانی نسبتاً کوتاهی حاصل شود در قسمت دارایی های جاری ترازنامه منعکس می گردد و غالبا پیش پرداخت هزینه خوانده می شود.پرداخت هایی که قابل تخصیص به چند سال می باشد تحت عنوان سایر دارایی ها یا هزینه های انتقال ترازنامه ذکر می شود.

درآمدهای انتقالی

درآمدهای انتقالی تحت عنوان پیش دریافت درآمد یا درآمدهای تحقق نیافته در قسمت های بدهی های جاری در ترازنامه ذکر می شود.اگر اینگونه درآمدهای مربوط به دوره‌ها طولانی تر باشد. باید تحت عنوان سایر بدهی ها در ترازنامه ذکر شود.

درآمدها و هزینه های معوق

درآمدها و هزینه های معوق عبارت از بخشی از درآمدهای یا هزینه های یک دوره است که تا پایان آن دوره دریافت نشده یا پرداخت نشده باقی مانده است.هنگام تهیه صورت های مالی باید کوشش را در کلیه اقلام معوقه درآمد و هزینه ها شناسایی و در حسابها منعکس گردند.

هزینه های معوق

تحت عنوان بدهی های معوق یا هزینه های پرداختنی در ترازنامه ارائه می‌شود. با توجه به اینکه قالب متعهد برای هزینه های معوق کوتاه‌مدت است،اقلام مذکور در قسمت بدهی های جاری منعکس می شود.

درامد های معوق

را در ترازنامه می توان تحت عنوان دارایی های موفق درآمدهای دریافتنی ذکر کرد. درآمدهای مذکور معمولاً در فاصله زمانی کوتاهی قابل دریافت هستند و در ترازنامه در قسمت دارایی های جاری ذکر می شود.

در مقاله آتی به بررسی و تحلیل پیش پرداخت هزینه ها (هزینه های انتقالی به دوره مالی بعد) خواهیم پرداخت.

 

برگرفته از کتاب اصول حسابداری نوشته فیلیپس فس

مجید فضیلت

در این مطلب لازم می دانیم پیش از توضیح در رابطه با کسورات صورت وضعیت پیمانکاری، مختصری به توضیح صورت وضعیت بپردازیم.

صورت وضعیت پیمانکاری چیست؟

صورت وضعیت در واقع سندی برای ارائه گزارش مالی از عملکرد عملیات اجرایی انجام شده بر مبنای قرارداد مابین کارفرما و پیمانکار است. پیشنهاد می کنیم برای اطلاعات بیشتر و آشنایی با انواع صورت وضعیت مطلب “تنظیم صورت وضعیت پیمانکاری” را مطالعه نمایید.

هدف پیمانکاران از تهیه صورت وضعیت ارائه ی گزارش مالی به کارفرمای خود، تعیین میزان کارکرد ریالی در پروژه و به طبع آن درخواست پرداخت این مبلغ در وجه پیمانکاری است. در برخی موارد طبق قانون، مبالغی از صورت وضعیت تسلیمی پیمانکار به کارفرما، از سمت کارفرما قابل کسر است که در زیر به توضیح و معرفی انواع آن ها خواهیم پرداخت.

انواع کسورات صورت وضعیت پیمانکاری

مجید فضیلت

صورت وضعیت پیمانکاری در واقع سندی است برای ارائه گزارش مالی از عملکرد عملیات اجرایی انجام شده بر مبنای قرارداد مابین کارفرما و پیمانکار. پیشنهاد می کنیم در کنار این مطلب، مطلب کسورات صورت وضعیت پیمانکاری را نیز مطالعه نمایید.

تنظیم صورت وضعیت پیمانکاری:

بر این اساس پیمانکار موظف است در آخر هرماه خدمات انجام شده از آغاز کار تا تاریخی که طبق دستور کار ها و صورت جلسات معین شده، را بررسی کرده و مقدار مصالح و تجهیزات مورد استفاده را پیش بینی و تعیین نماید.

مجید فضیلت